I mai 1888, mindre enn fire måneder etter at Frelsesarmeen
startet her i Norge, var vårt ukemagasin Krigsropet å få kjøpt i Oslos gater.
Det var sannsynligvis ingen diskusjon om navnet på bladet. Det engelske «The
War Cry» hadde vært i produksjon i mange år i England og mange engelsktalende
land. I Sverige og Danmark var også både Frälsningsarmèn/ Frelsens Hær og Stridsropet/
Krigsraabet også introdusert.
En av mine tidligere arbeidsgivere, Statoil, meldte i dag at
de skifter navn. Jeg tviler på at nåværende navn hadde blitt valgt om vårt
norske olje-, gass og energiselskap, enn si Frelsesarmeen og Krigsropet, hadde
blitt etablert i dag. Men jeg tviler også på om noen i vår organisasjon vil
seriøst vurdere å endre så sterke varemerkenavn som Frelsesarmeen og
Krigsropet.
Jeg var en ivrig og motivert Krigsropsselger i årene jeg var
korpsleder i Frelsesarmeen. Jeg hørte
stadig: «Jeg vil ikke ha krig, kall bladet for Fredsropet!» Det ga meg noen
anledninger til å forklare at vi med Guds kjærlighet som drivkraft faktisk
ønsker å kjempe mot ondskap, nød og alt som vil ødelegge. «Få deg en skikkelig
jobb!», hørte jeg også noen ganger. Men som en del av min tjeneste føltes det
absolutt meningsfullt å være en synlig og tilgjengelig ambassadør for Jesus og
for Frelsesarmeen.
Å selge Krigsropet er en flott mulighet til å få inntekter
til Frelsesarmeen, men enda mer å nå ut med budskapet om frelse og håp gjennom
både bladets innhold og direkte kontakt med mennesker som vanligvis ikke trør
over dørterskelen til våre Frelsesarmelokaler.
I dag tenker jeg med takknemlighet på alle de av vårt
soldater og medlemmer som ukentlig møter opp på gatehjørner og i kjøpesentre
med det ukentlige antall Krigsrop som skal selges. Jeg tenker også med
takknemlighet på at vi har et blad som har et innarbeidet og fortsatt svært
meningsfullt navn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar